Oficiale
  • Comunicate
  • Ştiri
Notificare
Contact
Font +/-Aa
OficialeOficialeOficiale
  • Comunicate
  • Ştiri
Cautare
  • Comunicate
  • Ştiri

Ultimele știri

Autoritatea de Supraveghere Financiară și Comitetul Național Olimpic și Sportiv din Republica Moldova, parteneriat strategic pentru promovarea educației financiare în rândul sportivilor de performanță de peste Prut

Comunicate 13/12/2025
supravegheref

Soluții favorabile ASF pronunțate în luna noiembrie 2025

AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ Comunicate 13/12/2025
finante

Participarea Ministrului Finanțelor la ECOFIN: România cere eficiență, transparență și reguli moderne în arhitectura economică și financiară a UE

Comunicate MINISTERUL FINANŢELOR 12/12/2025

Stai conectat

23.4kUrmaritoriLike
21.1kUrmaritoriFollow
Copyright © 2024 dobrogeaonline.ro
Oficiale > Comunicate > MINISTERUL EDUCAŢIEI > Ministerul Educației și Universitatea din București anunță lansarea rezultatelor studiului internațional privind competențele elevilor de clasa a IV-a și a VIII-a la matematică și științe – TIMSS 2023
ComunicateMINISTERUL EDUCAŢIEI

Ministerul Educației și Universitatea din București anunță lansarea rezultatelor studiului internațional privind competențele elevilor de clasa a IV-a și a VIII-a la matematică și științe – TIMSS 2023

Oficiale
Ultima actualizare: 04/12/2024 18:33
Autor Oficiale 308
Distribuie
Distribuie

0:00

Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanțelor Educaționale/International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) a lansat astăzi, 4 decembrie 2024, raportul internațional Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS 2023) – Tendințe în studiul internațional al matematicii și științelor, desfășurat în România de Universitatea din București cu finanțarea Ministerului Educației.

Alături de celelalte studii IEA, TIMSS 2023 oferă informații valoroase pentru îmbunătățirea permanentă a politicilor educaționale și a practicilor de predare și evaluare.

Principalele concluzii ale TIMSS 2023

Competențele elevilor de clasa a IV-a s-au îmbunătățit semnificativ în ultimii 12 ani atât la matematică, dar și la științe.

La studiul pentru clasa a IV-a au participat 58 de țări și 5 regiuni de referință, iar în România datele au fost colectate de la un eșantion de 130 de școli, 156 de profesori de învățământ primar și 3.559 de elevi de clasa a IV-a.

Matematică, clasa a IV-a

Elevii români au obținut 542 de puncte, cu 39 de puncte peste media internațională (503 puncte). Scorul mediul obținut de elevii români la matematică în 2023 este cu 60 de puncte mai mare decât scorul obținut în 2011. În ceea ce privește distribuția pe niveluri de performanță, 94% dintre elevii români ating cel puțin nivelul minim de competență, iar 16% dintre aceștia obțin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel.

Științe, clasa a IV-a

Elevii români au obținut 526 de puncte, cu 32 de puncte peste media internațională (494 de puncte). Scorul mediul obținut de elevii români la științe în 2023 este cu 21 puncte mai mare decât scorul obținut în 2011. În ceea ce privește distribuția pe niveluri de performanță, 93% dintre elevii români ating cel puțin nivelul minim de competență, iar 10% dintre aceștia obțin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel. 

Competențele elevilor de clasa a VIII-a s-au îmbunătățit semnificativ în ultimii 4 ani la matematică și au avut un regres la științe. La studiul pentru clasa a VIII-a au participat 44 de țări și 3 regiuni de referință, în România fiind colectate date de la un eșantion de  128 de școli, 129 de profesori de matematică, 285 de profesori de științe și 3.722 de elevi de clasa a VIII-a.

Matematică, clasa a VIII-a

Elevii români au obținut 496 de puncte, cu 18 puncte peste media internațională (478 de puncte). Scorul mediul obținut de elevii români la matematică în 2023 este cu 18 puncte mai mare decât scorul obținut în 2019. În ceea ce privește distribuția pe niveluri de performanță, 83% dintre elevii români ating cel puțin nivelul minim de competență, iar 9% dintre aceștia obțin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel. 

Științe, clasa a VIII-a

Elevii români au obținut 466 de puncte, cu 12 puncte sub media internațională (478 de puncte). Scorul mediul obținut de elevii români la științe în 2023 este cu 4 puncte mai mic decât scorul obținut în 2019. În ceea ce privește distribuția pe niveluri de performanță, 79% dintre elevii români ating cel puțin nivelul minim de competență, iar 16% dintre aceștia obțin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel.

Ministerul Educației a întreprins, în ultimii doi ani, demersuri pentru reducerea inegalităților educaționale prin:

  • Susținerea și încurajarea progresului școlar prin burse de merit și de reziliență pentru primii 30% dintre elevii fiecărei clase.  În fiecare clasă există elevi care depun efort consistent și consecvent de învățare, efortul lor de autodepășire și progresul lor în relație cu colegii trebuie recunoscut și încurajat. În luna octombrie 2024 s-au acordat peste 250 de mii de burse de merit și peste 150 de mii de burse de reziliență.

  • Toleranță zero la absențe: în situația în care elevii acumulează 10 sau mai multe absențe nemotivate într-o lună, nu primesc bursa de excelență, bursa de reziliență, bursa de merit, bursa socială, respectiv bursa tehnologică, după caz, pentru luna respectivă. La fiecare 20 de absențe nemotivate, elevilor li se scade un punct din media anuală la purtare.

  • Creearea cadrului pentru derularea programului „Învățare remedială” și finanțarea prin fonduri europene. Programul cuprinde activități de recuperare, consolidare și consiliere școlară pentru elevi, precum și activități de informare a părinților.

  • Suplimentarea numărului de profesori itineranți și de sprijin, consilieri școlari și logopezi pentru susținerea personalizată a elevilor, precum și întărirea capacității Centrelor Județene de Resurse și Asistență Educațională pentru coordonarea eforturilor de incluziune.

  • Elaborarea profilului și standardelor profesionale pentru cariera didactică, potrivit căruia toți profesorii trebuie să aibă capacitatea de a aplica în mod consecvent abordări didactice care să susțină dezvoltarea competențelor de literație, numerație, digitale și civice. Această competență trebuie să fie stăpânită încă de la finalizarea formării inițiale și să se îmbunătățească pe parcursul carierei didactice.

  • Formarea cadrelor didactice: peste 29.000 profesori vor beneficia de un program național de formare a cadrelor didactice, în vederea creșterii nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor, finanțat cu 25 milioane euro prin Programul Educație și Ocupare.

„Rezultatele elevilor români la matematică se îmbunătățesc. Progresul semnificativ al elevilor de clasa a IV-a este îmbucurător, dar pe termen mediu este important să creștem proporția celor care ating un nivel mai avansat de competență. Totodată, studiul ne confirmă faptul că trebuie să investim mai mult în educația matematică și științifică la gimnaziu. Bursele de reziliență, Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS), programul Învățare remedială și formarea profesorilor pentru alfabetizarea funcțională își vor arăta roadele la următoarea ediție a studiului TIMSS. Educația matematică și științifică este esențială pentru viitorul tinerilor noștri și ai României”, a declarat, referitor la rezultatele studiului, ministrul educației din România, Ligia Deca.

„Dezvoltarea motivației pentru învățarea matematicii și a științelor la copii este esențială. Aceasta este o variabilă care va contribui mai târziu la alegeri, la opțiuni, cu consecințe mai ample: optezi pentru gândire rațională, pentru explicație științifică, pentru adevăr riguros, bazat pe date sau, dimpotrivă, accesezi calea aparent mai facilă a pseudo-științei, a gândirii magice”, a credințelor stereotipe? Înțelegerea lumii în care trăim și interacțiunea inteligentă cu toate ecosistemele cărora le aparținem nu pot avea loc în absența unui fundament științific solid. Performanțele elevilor de clasa a IV-a și de clasa a VIII-a la ultima testare TIMSS evidențiază un progres general, însă va trebui să identificăm clar vectorii care produc acest progres și să îi consolidăm în anii următori”, a remarcat prorector UB pentru Proiecte de Dezvoltare și Învățare Continuă și reprezentantul României în General Assembly IEA, prof. univ. dr. Lucian Ciolan.

„Competențele de matematică și științe fac parte din competențele secolului 21 și sunt extrem de necesare în contextul dezvoltărilor din economie, societate, tehnologie. Este recunoscut rolul lor în dezvoltarea abilităților de gândire critică și rezolvare a problemelor de care este tot mai mare nevoie în viața de zi cu zi. Studiul TIMSS 2023 ne arată o îmbunătățire a rezultatelor pentru România, ceea ce este o veste bună. Urmează ca în perioada următoare să analizăm toate datele și să identificăm factorii care ne-au adus aici, dar să vedem și unde sunt zonele pe care putem să le îmbunătățim astfel încât să putem susține progresul elevilor pe termen lung”, a declarat coordonatoarea națională a TIMSS 2023, Daniela Avârvare.

Studiul TIMSS are loc o dată la patru ani și analizează comparativ competențele de matematică și științe (biologie, fizică, chimie) în rândul elevilor. La nivelul României, TIMSS 2023 a fost derulat de către Laboratorul de Testare Educațională din cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației a Universității din București. Participarea la TIMSS 2023 a fost finanțată de către Ministerul Educației, prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă (UMPFE) și proiectul ROSE.

Raportul național va fi publicat de specialiștii Universității din București la o dată ce va fi anunțată ulterior. 

Rezultatele studiului internațional TIMSS 2023 (EN) pot fi consultate ►aici. 

–
Sursa – MINISTERUL EDUCAŢIEI – www.edu.ro

Distribuie acest articol
Facebook Twitter Copiază legătură Imprimare

Ultimele știri

educatie
Lansarea proiectului ConsEDU – Practici transformaționale în consilierea și orientarea carierei
MINISTERUL EDUCAŢIEI Ştiri
finante
Angajamentul colectiv privind implementarea Schimbului Automat de Informații Disponibile cu Privire la Bunurile Imobile
MINISTERUL FINANŢELOR Ştiri
educatie
INVITAȚIE LA WEBINAR: Cum pregătim pilotarea planurilor-cadru alternative?
MINISTERUL EDUCAŢIEI Ştiri
educatie
A N U N Ț (actualizat): Lansare în transparență a programelor școlare asociate disciplinelor prevăzute în planurile-cadru pentru învățământul liceal (aprobate prin Ordinul de ministru nr. 4.530/2025)
MINISTERUL EDUCAŢIEI Ştiri
educatie
Formulare de preluare a feedbackului (public larg & specialiști) privind programele școlare (învățământ liceal) aflate în proces de transparență
MINISTERUL EDUCAŢIEI Ştiri
educatie
Evenimente pe canalul de YouTube al ministerului, destinate prezentării programelor școlare pentru învățământul liceal
MINISTERUL EDUCAŢIEI Ştiri

Cele mai citite

supravegheref
Deciziile adoptate de Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară
AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ Comunicate
supravegheref
Soluții favorabile ASF pronunțate în luna noiembrie 2025
AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ Comunicate
dezvoltare
Peste 61 de milioane de lei pentru lucrări finanțate prin PNRR
Comunicate MINISTERUL DEZVOLTĂRII
dezvoltare
ANL a recepţionat 20 de locuinţe pentru medici și profesori în orașul Cehu Silvaniei
Comunicate MINISTERUL DEZVOLTĂRII
mai2
Declarație de presă în contextul misiunilor desfășurate de către structurile Ministerului Afacerilor Interne cu ocazia alegerilor locale parțiale din data de 7 decembrie a.c
Comunicate MINISTERUL AFACERILOR INTERNE
finante
Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului Finanțelor, schema de ajutor de stat pentru compensarea creșterii accizei la motorină
Comunicate MINISTERUL FINANŢELOR

S-ar putea sa-ti placa si...

Autoritatea de Supraveghere Financiară și InfoCons anunță un parteneriat pentru educația financiară a consumatorilor de produse și servicii financiare nebancare

23/03/2025 427
mai2
ComunicateMINISTERUL AFACERILOR INTERNE

Discursul ministrului Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, cu ocazia Zilei Inspectoratului General pentru Imigrări

07/04/2025 228

Autoritatea de Supraveghere Financiară și InfoCons anunță un parteneriat pentru educația financiară a consumatorilor de produse și servicii financiare nebancare

25/03/2025 350
supravegheref
AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂComunicate

ASF își exprimă îngrijorarea față de eventualele măsuri ce ar putea să deprecieze actul de supraveghere a piețelor financiare non-bancare

22/08/2025 184
Untitled 9@1024x 100 1
ComunicateMINISTERUL SĂNĂTĂȚII

INFORMARE

14/01/2025 294
mai2
ComunicateMINISTERUL AFACERILOR INTERNE

Invitație de presă

20/10/2025 156
mai2
ComunicateMINISTERUL AFACERILOR INTERNE

Comunicat de presă

18/06/2025 242
dezvoltare
ComunicateMINISTERUL DEZVOLTĂRII

MDLPA lansează o platformă informatică pentru evaluarea vizuală rapidă a clădirilor cu vulnerabilitate seismică

02/08/2024 118
Afișați mai multe
Oficiale

Oficiale.ro oferă acces la comunicate de presă și anunțuri oficiale emise de instituțiile publice din România, asigurând informarea corectă și transparentă a cetățenilor. Toate informațiile sunt actualizate direct de la surse guvernamentale și alte autorități naționale competente.

  • Politica de confidentialitate
  • -
  • Contact
Copyright © 2024 oficiale.ro
Welcome Back!

Sign in to your account

Nume de utilizator sau Adresa de email
Parola

Ti-ai pierdut parola?