Oficiale
  • Comunicate
  • Ştiri
Notificare
Contact
Font +/-Aa
OficialeOficialeOficiale
  • Comunicate
  • Ştiri
Cautare
  • Comunicate
  • Ştiri

Ultimele știri

dezvoltare

De astăzi, municipiul Câmpulung Moldovenesc are o creșă nouă, prietenoasă cu mediul

Comunicate MINISTERUL DEZVOLTĂRII 01/07/2025
finante

Ministrul Finanțelor a discutat cu angajații din cadrul Ministerului, în contextul planului de măsuri de reducere a deficitului bugetar

Comunicate MINISTERUL FINANŢELOR 01/07/2025
educatie

Lansare studiu ISE:„Efectele burselor școlare asupra participării elevilor la educație – percepții ale actorilor educaționali”

Comunicate MINISTERUL EDUCAŢIEI 01/07/2025

Stai conectat

23.4kUrmaritoriLike
21.1kUrmaritoriFollow
Copyright © 2024 dobrogeaonline.ro
Oficiale > Comunicate > MINISTERUL EDUCAŢIEI > Ministrul Daniel David a semnat ordinul privind înființarea Programului Național pentru pilotarea sistemică a planurilor-cadru în învățământul liceal
ComunicateMINISTERUL EDUCAŢIEI

Ministrul Daniel David a semnat ordinul privind înființarea Programului Național pentru pilotarea sistemică a planurilor-cadru în învățământul liceal

Oficiale
Ultima actualizare: 01/07/2025 12:34
Autor Oficiale 200
Distribuie
Distribuie

0:00

4444 1

Dragi oameni ai educației,

Am semnat astăzi ordinul de ministru privind înființarea Programului Național pentru pilotarea sistemică a planurilor-cadru în învățământul liceal de stat, particular și confesional.

Avem acum două variante de planuri-cadru pentru liceu!

Varianta standard, aprobată recent, a parcurs un proces lung de consultare și dezbateri (câteva săptămâni: 31 ianuarie – 6 martie 2025), lăsând în mod deliberat o astfel de perioadă lungă pentru a ne asigura că vocea tuturor este ascultată. A rezultat în final o variantă care, față de versiunea aflată în vigoare (1 – 5) și față de cea pusă în consultare/dezbatere (1 – 4), include următoarele modificări derivate din consultare/dezbatere:

(1) accentuează mai bine profilul/specializarea;

(2) aduce un modul de cultură națională (readucând gramatica la acest nivel și istoria românilor/României și geografia României ca discipline);

(3) asigură un echilibru mai bun între discipline pentru a forma cele opt (8) competențe-cheie;

(4) regândește oferta școlii (care trebuie să includă obligatoriu câteva discipline relevante) și

(5) descentralizează mai mult decizia la nivelul școlii/elevului.

Sigur că unii colegi ar fi dorit mai multe ore pentru disciplinele proprii, dar, așa cum am spus, era important să avem un echilibru pentru a forma toate cele opt (8) competențe-cheie, prin prisma noii viziuni expuse mai sus. Pentru a putea înțelege însă noua viziune este nevoie aici de un mindset nou, prin care să pricepem că descentralizarea la decizia elevilor/școlii nu înseamnă eliminare de ore – acolo unde se dorește, orele în plus pot fi obținute din curriculum flexibil, printr-un act educațional de calitate care să convingă elevii și școala!

Cei care ar fi dorit, totuși, să se pună accentul pe alte aspecte au acum, prin semnarea ordinului de ministru privind înființarea Programului Național pentru pilotarea sistemică a planurilor-cadru în învățământul liceal, varianta unei personalizări la nivel de unitate școlară. Îi încurajez să o folosească!

Varianta permite printre altele:

1. Flexibilitate și autonomie curriculară mai mari: prin alocarea unui segment consistent curriculumului CDEOȘ (până la 2000 ore/arie curriculară pe ciclu), planul-cadru alternativ permite o autonomie reală a școlii și elevului în definirea, în parteneriat autentic, a parcursului educațional. Unitățile de învățământ pot construi oferte proprii relevante, în baza unor analize de nevoi, resurse și oportunități locale.

2. Personalizarea și diferențierea parcursului educational: modelul propune o abordare centrată pe elev și pe traseul său de dezvoltare, permițând configurarea unor rute de învățare flexibile, adaptate fiecărei filiere, profil, calificări sau domeniu vocațional sau profesional.

3. Conectarea școlii la partenerii externi: prin dezvoltarea segmentului CDEOȘ, planul-cadru alternativ deschide școala către comunitate, instituții, operatori economici, ONG-uri și autorități locale, cu scopul de a integra în actul educațional activități de voluntariat, internship-uri, proiecte comunitare, ateliere de practică sau activități aplicate.

Aceștia sunt primii pași în reforma curriculară la nivel de liceu, următorii pași presupunând:

(1) Noile programe. Vom avea echipe mixte de profesori din preuniversitar, universitar și specialiști ai Academiei Române, care, urmând modele curriculare din țări la care ne raportăm prin prisma performanței educaționale, trebuie să propună conținuturi mai relevante și mai aerisite, relaționând pregătirea preuniversitară cu cea universitară. Până la 25% din timpul alocat unei discipline va trebui folosit pentru consolidare, activități remediale și de utilizare a competențelor în viața cotidiană. Anticipez finalizarea lor în luna noiembrie 2025.

(2) Manuale noi. Pornind de la noile programe, urmând modele din țări la care ne raportăm prin prisma performanței educaționale, vom regândi manualele, combinând abordările clasice cu cele digitale (inclusiv cu resurse online, gaming), în funcție și de specificul disciplinei. Anticipez lansarea licitației în luna decembrie 2025.

(3) Formare profesorilor. Formarea continuă a profesorilor în predarea noului model curricular va începe cu luna ianuarie 2026.

Așa cum am mai spus în alte comunicate, dacă implementăm programatic aceste noi modele curriculare și procesele asociate, atunci:

1. Prima generație (clasa a IX-a) va beneficia de această reformă educațională din anul școlar 2026 – 2027, urmând apoi să se introducă gradual la nivel liceal în următorii ani.

2. Ne așteptăm la rezultate educaționale semnificativ mai bune, naționale și internaționale, care să se reflecte în performanță/progres/reducerea analfabetismului funcțional și a abandonului școlar, nu mai târziu de 5 ani!

Cu deosebită considerație,

Prof. univ. dr. psih. Daniel DAVID

Ministrul Educației și Cercetării

Membru al Academiei Române (m.c.) și al Academiei Europene 

–
Sursa – MINISTERUL EDUCAŢIEI – www.edu.ro

Distribuie acest articol
Facebook Twitter Copiază legătură Imprimare

Ultimele știri

Untitled 9@1024x 100 1
ANUNT DE CONSULTARE PUBLICA
MINISTERUL SĂNĂTĂȚII Ştiri
educatie
Prioritățile Președinției daneze la Consiliul UE (1 iulie – 31 decembrie 2025)
MINISTERUL EDUCAŢIEI Ştiri
educatie
Reforme majore în domeniile educației și cercetării, conform Programului de Guvernare 2025 – 2028
MINISTERUL EDUCAŢIEI Ştiri
educatie
Forumul Național al Bunelor Practici în Educație – prima conferință națională organizată în cadrul proiectului „Reglementări noi pentru un Curriculum Relevant și Educație Deschisă” – RECR
MINISTERUL EDUCAŢIEI Ştiri
educatie
O R D I N nr. 4.350/2025 privind aprobarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi
MINISTERUL EDUCAŢIEI Ştiri
educatie
Apel pentru înființarea și funcționarea unităților de învățământ preuniversitar cu statut de școli-pilot în anul școlar 2025 – 2026
MINISTERUL EDUCAŢIEI Ştiri

Cele mai citite

educatie
România lansează hubul național de inteligență artificială – un proiect de excelență posibil prin îndeplinirea de către ANC a condiției favorizante 1.1 privind guvernanța specializării inteligente
Comunicate MINISTERUL EDUCAŢIEI
Untitled 9@1024x 100 1
Noul Spital de Pneumoftiziologie „Marius Nasta” – 92% din structură realizată în numai 11 luni. Se poate!
Comunicate MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
justitie
Întâlnirea Ministrului Justiției, domnul Radu Marinescu, cu reprezentanții Sindicatului Național al Grefei Judiciare Dicasterial
Comunicate MINISTERUL JUSTIȚIEI
justitie
Participarea Ministrului Justiției, domnul Radu Marinescu, la Conferința Profesională „Drept și Digitalizare: Perspective și Provocări”, 28 iunie 2025
Comunicate MINISTERUL JUSTIȚIEI
supravegheref
Evoluția pieței de capital în primul trimestru al anului 2025
AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ Comunicate
educatie
Bacalaureat 2025: Sinteza rezultatelor finale (după soluționarea contestațiilor), înregistrate în prima sesiune
Comunicate MINISTERUL EDUCAŢIEI

S-ar putea sa-ti placa si...

Autoritatea de Supraveghere Financiară și InfoCons anunță un parteneriat pentru educația financiară a consumatorilor de produse și servicii financiare nebancare

24/03/2025 286
mai2
ComunicateMINISTERUL AFACERILOR INTERNE

Peste 46.000 de verificări au fost efectuate cu aplicația eDAC pentru a preveni și combate posibile fapte ilegale

07/04/2025 230

Autoritatea de Supraveghere Financiară și InfoCons anunță un parteneriat pentru educația financiară a consumatorilor de produse și servicii financiare nebancare

21/03/2025 304

Autoritatea de Supraveghere Financiară și InfoCons anunță un parteneriat pentru educația financiară a consumatorilor de produse și servicii financiare nebancare

15/03/2025 331
mai2
ComunicateMINISTERUL AFACERILOR INTERNE

Precizări cu privire la incendiul la o clădire dezafectată a Spitalului de Urgență „Prof. Dr. Dimitrie Gerota”

13/10/2024 275
mai2
ComunicateMINISTERUL AFACERILOR INTERNE

Mesaj prin sistemul RoAlert, emis de ISU B-IF, pentru informarea și avertizarea populației, în contextul avertizării meteorologice cod portocaliu, valabilă până mâine la ora 10:00

29/09/2024 264
educatie
ComunicateMINISTERUL EDUCAŢIEI

Informare de presă: Ministrul Educației, Ligia Deca, vizită în municipiul Cluj-Napoca (26 iulie 2024)

01/08/2024 95
mai2
ComunicateMINISTERUL AFACERILOR INTERNE

Minivacanță în siguranță. Peste 22.500 de efective MAI rămân mobilizate zilnic

26/01/2025 173
Afișați mai multe
Oficiale

Oficiale.ro oferă acces la comunicate de presă și anunțuri oficiale emise de instituțiile publice din România, asigurând informarea corectă și transparentă a cetățenilor. Toate informațiile sunt actualizate direct de la surse guvernamentale și alte autorități naționale competente.

  • Politica de confidentialitate
  • -
  • Contact
Copyright © 2024 oficiale.ro
Welcome Back!

Sign in to your account

Nume de utilizator sau Adresa de email
Parola

Ti-ai pierdut parola?