Oficiale
  • Comunicate
  • Ştiri
Notificare
Contact
Font +/-Aa
OficialeOficialeOficiale
  • Comunicate
  • Ştiri
Cautare
  • Comunicate
  • Ştiri

Ultimele știri

dezvoltare

Aproape 78 de milioane de lei pentru lucrări finanțate prin PNRR

Comunicate MINISTERUL DEZVOLTĂRII 27/10/2025
supravegheref

Interviu Gabriel Avrămescu, Prim-vicepreședinte ASF: ASF pregăteşte piaţa de capital pentru viitor: investitori mai numeroşi, reguli mai simple, mai multă transparenţă

AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ Ştiri 27/10/2025
educatie

Ministerul Educației și Cercetării prioritizează măsurile de răspuns la datele din Raportul ESPAD privind consumul de alcool și alte droguri

Comunicate MINISTERUL EDUCAŢIEI 26/10/2025

Stai conectat

23.4kUrmaritoriLike
21.1kUrmaritoriFollow
Copyright © 2024 dobrogeaonline.ro
Oficiale > Comunicate > MINISTERUL EDUCAŢIEI > Institutul de Științe ale Educației a publicat studiul „Evaluarea Programului «Săptămâna verde»”
ComunicateMINISTERUL EDUCAŢIEI

Institutul de Științe ale Educației a publicat studiul „Evaluarea Programului «Săptămâna verde»”

Oficiale
Ultima actualizare: 14/07/2025 09:34
Autor Oficiale 222
Distribuie
Distribuie

0:00

La solicitarea Ministerului Educației și Cercetării, Institutul de Științe ale Educației a realizat și publicat studiul/raportul de cercetare Evaluarea Programului „Săptămâna verde”, program național derulat la nivelul sistemului de învățământ preuniversitar din România, începând cu anul școlar 2022 – 2023.

Scopul vizat a fost analiza modalităților de desfășurare a acestei inițiative în unitățile de învățământ preuniversitar și a impactului avut în rândul elevilor, al practicilor educaționale și al organizațiilor școlare. De asemenea, studiul a urmărit identificarea provocărilor și dificultăților cu care se confruntă unitățile de învățământ în materie de organizare și implementare, precum și sintetizarea unor propuneri de ameliorare pe aceste segmente.

Cercetarea a fost efectuată prin tehnica sondajului de opinie publică, pe un eșantion reprezentativ la nivel național pentru unitățile de învățământ gimnazial și liceal de masă (filierele teoretică și vocațională), public și privat. În luna noiembrie 2024, au fost aplicate chestionare online adresate următoarelor categorii: elevi din învățământul gimnazial (clasele VII – VIII) și din învățământul liceal (clasele IX – XII), profesori din învățământul primar, profesori diriginți din învățământul gimnazial și liceal, directori de unități de învățământ. Eșantionul a cuprins 354 de unități din învățământul gimnazial și liceal din toate județele țării și din ambele medii (urban și rural). La chestionare au răspuns 255 de directori, 2.618 profesori și 9.872 de elevi.

  • Nivel de competențe și nevoi de formare: Profesorii evaluează pozitiv nivelul lor de competențe pentru organizarea activităților de educație nonformală specifice programului. Peste jumătate dintre profesori menționează că au nevoie de formare în acest domeniu.

  • Relevanța Programului ,,Săptămâna verde” și beneficiile acestuia: Peste 80% dintre directori și profesori sunt de părere că acest program este relevant în raport cu curriculumul școlar și aduce beneficii reale în plan educațional, atât pentru elevi, cât și pentru organizația școlară.

  • Metodologia Programului ,,Săptămâna verde”: În majoritatea școlilor funcționează echipe de coordonare a Programului, în acord cu prevederile metodologiei. Peste trei sferturi dintre directori și aproximativ 70% dintre profesori consideră că metodologia include prevederi clare și suficiente, care dau libertate școlilor în organizarea de activități inovatoare.

  • Modalități de informare: Principalele modalități de informare utilizate de școli au constat în prezentări în consiliile profesorale și în consiliile de administrație, prezentări adresate elevilor, ședințe cu părinții. Pentru elevi, principala sursă de informare o reprezintă diriginții, dar și profesorii care predau anumite discipline ce abordează teme direct relevante pentru program.

  • Modalități de colectare a propunerilor: Unitățile de învățământ utilizează cel mai frecvent consultările în consiliul profesoral, respectiv discuțiile cu elevii și cu părinții/asociațiile de părinți, pentru a aduna propuneri referitoare la activitățile programului. Peste trei sferturi dintre elevi au declarat că au fost consultați pentru colectarea de propuneri de activități.

  • Modalități de organizare a orarului și a claselor: Aproape 85% dintre școli au organizat programul la finalul celui de-al IV-lea modul. Directorii și profesorii semnalează că această opțiune majoritară duce la supraaglomerarea spațiilor și suprasolicitarea organizațiilor cu activitate în domeniul mediului. Profesorii reclamă faptul că sunt necesare resurse de timp ample nu numai pentru desfășurarea activităților, cât mai ales pentru pregătirea și raportarea finală. Aproximativ jumătate dintre elevi au declarat că activitățile desfășurate au acoperit mai puține ore, față de orarul lor obișnuit.

  • Contexte de desfășurare a activităților: Acestea au loc, cel mai frecvent, în școală și în comunitatea în care aceasta este amplasată. Frecvența organizării în alte localități se înregistrează mai ales în rândul școlilor din mediul urban, respectiv al liceelor. Spațiile utilizate cel mai frecvent pentru derularea activităților au fost sala de clasă și curtea școlii, dar și parcuri naționale și naturale, păduri, muzee și terenuri de sport.

  • Teme și activități realizate în cadrul Programului „Săptămâna verde”: Temele abordate cel mai frecvent au vizat poluarea, folosirea responsabilă a resurselor naturale, managementul deșeurilor, risipa alimentară, pădurile și viața terestră. Cu ponderile cele mai ample, au fost organizate activități precum: vizionarea de documentare, lecții în natură, dezbateri tematice, excursii.

  • Participarea elevilor la activitățile Programului „Săptămâna verde”: Profesorii au declarat că au realizat monitorizarea participării elevilor la Programul „Săptămâna verde” în acord cu prevederile metodologiei. 80% dintre elevi au menționat că au participat la toate activitățile derulate, rata de participare fiind mai mare la elevii din școlile rurale și la cei de gimnaziu.

  • Parteneriate și sprijin primit în implementare: 85% dintre directori afirmă că au realizat parteneriate pentru derularea activităților prevăzute, cu prioritate cu instituții publice cu rol în protejarea mediului, cu ONG-uri și cu alte școli.

  • Modalități de evaluare a implementării programului la nivelul școlilor: Majoritatea directorilor și a profesorilor au declarat că au realizat evaluări privind implementarea programului, cu prioritate prin discuții cu elevii și cu părinții și prin elaborarea de rapoarte finale. Elevii declară că au fost implicați în astfel de activități de evaluare, prin discuții libere, chestionare, dar și prin valorificarea, la diferite discipline de studiu, a cunoștințelor acumulate în program.

  • Dificultăți și provocări în implementarea programului: Au fost menționate dificultăți multiple privind aspectele birocratice solicitate de planificare, asigurarea resurselor, implementare și raportare, mari consumatoare de timp și care reduc timpul dedicat predării-învățării. De asemenea, au fost incluse la acest capitol provocări legate de participarea elevilor, implicarea în activități și conștientizarea rolului educațional al acestui program. Au mai fost incluse în răspunsuri și dificultățile legate de organizarea activităților (obiective vizitate, transport, costuri), care duc uneori la activități rutiniere, derulate în școală, respectiv dificultățile generate de stabilirea de parteneriate și sprijinul insuficient primit din partea autorităților locale/inspectoratelor școlare județene.

  • Aspecte de impact și rezultate ale învățării: Profesorii și elevii au evidențiat faptul că programul asigură preponderent dobândirea unor abilități practice care țin de educația pentru mediu, dar și dezvoltarea unor abilități noncognitive. Aproape 60% dintre profesori au declarat că ceea ce au învățat elevii în „Săptămâna verde” este valorificat mai apoi la orele de curs, precum și în dezvoltarea ofertei de activități extrașcolare a unităților de învățământ. Elevii au oferit multe exemple privind modul în care utilizează ceea ce au învățat în cadrul Programului „Săptămâna verde”, în viața lor cotidiană.

  • Propuneri ale actorilor școlari privind Programul „Săptămâna Verde”: ​Directorii și profesorii au formulat multiple propuneri cu privire la:

    • completarea metodologiei (anexe cu exemple/modele de planificare și raportare, cuantificarea duratei activităților, obligațiile elevilor și ale profesorilor);

    • organizare (responsabilități la nivelul școlii, teme unitare la nivel național, județean sau școlar; baze de date cu planificări, resurse educaționale și instituții pentru parteneriate; măsuri de sprijin financiar și material);

    • reorganizarea flexibilă a programului (perioade calendaristice din anul școlar, distribuția celor 5 zile pe module etc.);

    • modalitățile de evaluare și raportare finală (reducerea aspectelor birocratice, formate mai flexibile/online pentru raportare, indicatori clari de evaluare, modalități de recunoaștere și validare a bunelor practici);

    • sprijinirea profesorilor (schimburi de experiență și bune practici între școli și profesori, formări, webinare etc.).

  • „Impactul programului, așa cum este văzut în urma acestui studiu, pare să fie unul pozitiv. Pornind de la unele sugestii ale celor implicați, am reglementat deja ca programul să implice fie activități non-formale, așa cum a fost în principal focalizat până acum, fie activități mai formale, la clasă, dar în care lecțiile să reflecte legătura cu scopurile de dezvoltare durabilă. Alte sugestii utile vor fi incluse în noua metodologie.”

    –
    Sursa – MINISTERUL EDUCAŢIEI – www.edu.ro

    Distribuie acest articol
    Facebook Twitter Copiază legătură Imprimare

    Ultimele știri

    supravegheref
    Interviu Gabriel Avrămescu, Prim-vicepreședinte ASF: ASF pregăteşte piaţa de capital pentru viitor: investitori mai numeroşi, reguli mai simple, mai multă transparenţă
    AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ Ştiri
    educatie
    EU Code Week 2025 (informare & formule de implicare)
    MINISTERUL EDUCAŢIEI Ştiri
    Untitled 9@1024x 100 1
    INFORMARE PROGRAMUL ANUAL DE LUCRU EU4HEALTH 2025
    MINISTERUL SĂNĂTĂȚII Ştiri
    educatie
    Anunț privind organizarea de către CCD București, CCD Buzău, CCD Cluj și CCD Olt a concursului de ocupare a unor posturi de expert formator în cadrul proiectului PEO „Reglementări noi pentru un curriculum relevant și educație deschisă – RECRED”
    MINISTERUL EDUCAŢIEI Ştiri
    finante
    Apel pentru depunerea de expresii de interes privind investiții în Ucraina
    MINISTERUL FINANŢELOR Ştiri
    educatie
    [Consultare publică] Proiect: ORDIN privind aprobarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal (minorități, învățământ special, intensiv/bilingv și informatică) – frecvență zi, respectiv învățământul liceal cu frecvență seral/frecvență redusă
    MINISTERUL EDUCAŢIEI Ştiri

    Cele mai citite

    finante
    România a obținut acordul Comisiei Europene pentru înlocuirea jalonului din PNRR privind reducerea GAP-ului de TVA și a evitat o pierdere de până la 1 miliard de euro din granturi, în 2026
    Comunicate MINISTERUL FINANŢELOR
    dezvoltare
    Ministerul Dezvoltării a virat peste 225 de milioane de lei pentru lucrări realizate prin PNRR
    Comunicate MINISTERUL DEZVOLTĂRII
    mai2
    Precizare
    Comunicate MINISTERUL AFACERILOR INTERNE
    dezvoltare
    Ministerul Dezvoltării a decontat aproape 133 de milioane de lei pentru continuarea proiectelor de infrastructură finanțate prin PNDL
    Comunicate MINISTERUL DEZVOLTĂRII
    dezvoltare
    Ministerul Dezvoltării finanțează reconstruirea blocului de pe Calea Rahovei
    Comunicate MINISTERUL DEZVOLTĂRII
    supravegheref
    ASF demarează achiziția unui program informatic pentru supravegherea activității de tranzacționare pe piața locală de capital
    AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ Comunicate

    S-ar putea sa-ti placa si...

    mai2
    ComunicateMINISTERUL AFACERILOR INTERNE

    Bărbat reținut pentru nerespectarea regimului armelor și munițiilor

    03/10/2024 248
    dezvoltare
    ComunicateMINISTERUL DEZVOLTĂRII

    ANL a recepţionat 36 de locuinţe pentru tineri în municipiul Salonta

    10/12/2024 331
    mai2
    ComunicateMINISTERUL AFACERILOR INTERNE

    Discursul ministrului Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, în ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului, cu ocazia Zilei Internaţionale a Nonviolenţei

    30/09/2025 205
    mai2
    ComunicateMINISTERUL AFACERILOR INTERNE

    Bilanțul misiunilor desfășurate de salvatori în ultimele 24 de ore

    16/01/2025 221
    dezvoltare
    ComunicateMINISTERUL DEZVOLTĂRII

    Comitetul de Monitorizare al Programului Interreg NEXT România-Republica Moldova a aprobat proiectele standard care urmează să fie finanțate

    28/02/2025 167
    mai2
    ComunicateMINISTERUL AFACERILOR INTERNE

    Angajații Ministerului Afacerilor Interne centralizează stocurile de alimente și apă pentru a fi distribuite către oamenii afectați de inundații

    15/09/2024 292
    mai2
    ComunicateMINISTERUL AFACERILOR INTERNE

    Bagaje de cală cu 29.000 de țigarete nedeclarate, descoperite pe Aeroportul Otopeni

    26/08/2024 315
    mai2
    ComunicateMINISTERUL AFACERILOR INTERNE

    Secretarul de stat al Ministerului Afacerilor Interne Bogdan Despescu: ”Siguranța copiilor nu este negociabilă.”

    03/09/2024 232
    Afișați mai multe
    Oficiale

    Oficiale.ro oferă acces la comunicate de presă și anunțuri oficiale emise de instituțiile publice din România, asigurând informarea corectă și transparentă a cetățenilor. Toate informațiile sunt actualizate direct de la surse guvernamentale și alte autorități naționale competente.

    • Politica de confidentialitate
    • -
    • Contact
    Copyright © 2024 oficiale.ro
    Welcome Back!

    Sign in to your account

    Nume de utilizator sau Adresa de email
    Parola

    Ti-ai pierdut parola?